باشگاه خبری فراساحل: وزیر نفت حجم صادرات فرآوردههای نفتی برای سال ٩٤ را دست کم ٢٠ میلیون تن پیشبینی کرد و گفت: صادرات فرآورده نقش مهمی در اجرای طرحهای صنعت نفت خواهد داشت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا بیژن زنگنه، در گردهمایی سراسری مدیران و ذینفعان عرصه سوخت کشور افزود: افزایش صادرات فرآوردههای نفتی برای ما بسیار مهم است زیرا منابع مالی بخشی از طرحهای صنعت نفت از این طریق تامین شود. وی اظهار کرد: به عنوان مثال برخی طرحهای گازرسانی و یا بخشی از پروژههای پارسجنوبی باید از محل درآمدهای فروش فرآورده تامین شود. وزیر نفت با بیان این که تحولات بزرگی در عرصه انرژی و توزیع آن ایجاد شده است، گفت: این تحولات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی را تحتتاثیر قرار خواهد داد و متناسب با آن ماموریت این شرکت نیز تغییر خواهد کرد.
زنگنه با اشاره به افزایش تولید گاز در کشور، تصریح کرد: با افزایش گازرسانی به شهرها، روستاها، صنایع، نیروگاهها و ... مسئولیت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با گذشته تفاوتهایی پیدا خواهد کرد. وی با بیان این که در سال آینده و سالهای بعد توزیع نفت و گاز در بخش حرارتی، صنعتی و نیروگاهی کاهش مییابد، افزود: همچنین توزیع نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید در کشور نیز به تدریج به صفر میرسد. زنگنه ادامه داد: با این وجود، وظیفه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در سوخترسانی و توزیع نفت و گاز و بنزین در بخش حمل و نقل و سوخت هوایی کاهش مییابد. او همچنین به کاهش ارسال سوخت مایع و افزایش گازرسانی به نیروگاهها در سال آینده اشاره کرد و افزود: در سال ٩٣، ٣٠ درصد سوخت نیروگاهها از فراورده مایع تامین شد که این میزان در سال آینده به حدود ١٠ تا ١٢ درصد خواهد رسید. وزیر نفت از واگذار نشدن شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: هفته آینده ابلاغیه قطعی این موضوع اعلام خواهد شد.
راهبردهای جدید ماموریت شرکت ملی پخش
وزیر نفت با بیان اینکه از این پس مجموعهای از راهبردهای جدید با زمانبندیهای دقیق در شرکت ملی پخش تعریف میشود، تاکید کرد: بهتر است رابطه شرکت پخش با نظام تامین سوخت تا مخازن اصلی باقی بماند و روندهای بعدی توزیع سوخت به بخش خصوصی واگذار شود. زنگنه تشریح کرد: فراوردههای نفتی باید در مخازن به جایگاهداران (که بهتر است به صورت تعاونی و تشکلی از جایگاهداران شکل بگیرد) فروخته شود و در این حال نظارت بر توزیع نیز از سوی شرکت ملی پخش انجام شود. وی همچنین پیشنهاد داد: بهتر است تعاونی و تشکلی از جایگاهداران تشکیل شود تا مشکلات ارتباط جایگاهداران با شرکت ملی پخش با سهولت انجام شود. زنگنه از این مورد به عنوان راهبرد دوم شرکت ملی پخش در آینده نام برد و گفت: ایران تنها کشوری است که در امر توزیع سوخت دارای برند معتبری نیست و شرکت ملی پخش در این روند با بیش از ٣٠٠٠ جایگاه طرف است. او تاکید کرد: در واگذاری جایگاههای شرکتی که قرار است به زودی اتفاق بیفتد، باید سیاستها به گونهای باشد که چند شرکت محدود طرف معامله قرار بگیرند.
زنگنه از عرضه سوخت به قیمتهای متفاوت و متناسب با نوع جایگاه و خدماتی که ارائه میدهد به عنوان پیشنهاد بعدی نام برد و افزود: در جایگاههای معمولی نرخ خدمات با قیمتهای عادی که در همه جای کشور وجود دارد محاسبه میشود، اما میتوان جایگاههایی با خدمات متفاوت در برخی نقاط ایجاد کرد. او از جایگاههای تک تلنبهای نیز به عنوان یک راهبرد مفید بویژه برای شهرهایی که در آن زمین گرانقیمت است، نام برد و گفت: با این روش که هماکنون نیز در حال پیگیری و اقدام است میتوان مشکل توزیع سوخت در نقاط پرجمعیت را حل کرد. زنگنه به روش توزیع نفت گاز براساس پیمایش که از سال آینده در شرکت ملی پخش مورداستفاده قرار میگیرد نیز اشاره کرد و گفت: این روش مشکلات ما در زمینه قاچاق سوخت و فرآورده را کاهش میدهد. وی با بیان این که تمام بخشهایی که از سوخت استفاده می کنند باید دارای سامانه و کارت سوخت باشند، تصریح کرد: در این زمینه میتوان به ماشینهای کشاورزی اشاره کرد که باید براساس مواردی (شمارهگذاری رسمی ماشینها و ...) به آنها سهمیه تعلق بگیرد.
کد خبر : 610
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir